reklama

Kórejské stolovanie - 5 kórejských zvláštností, ktoré Slováka ohromia

Slováci milujú svoje zemiaky, kyslé uhorky a rezne. Kórejčania zase svoju ryžu a bravčové v pálivej BBQ omáčke s kimchi. Lyžičkou jedia ryžu a polievku, paličkami mäso a rezance. Do toho si radostne mľaskajú a sŕkajú.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Keď ma môj kórejský priateľ pozval na prvú večeru, mentálne som sa pripravila nato, že u jedla bude veľa hluku. Keďže časť mojej rodiny je z Ukrajiny, na mľaskanie a sŕkanie som zvyknutá. Ak predsa človeku takto chutí jedlo lepšie, tak nech si ho vychutná. Navyše ak návšteva vydáva zvuky, je to len prejav, že vaše jedlo obľubuje.

Kórejské sushi je iné ako japonské

V Ázii má skoro každý doma ryžovar a v ňom teplú ryžu, ktorá sa neustále zohrieva. Z osobných skúseností mi takáto ryža chutí viac, lebo ryžovar je presne naprogramovaný tak, aby ryžu uvaril pod správnym tlakom a teplotou. Z takejto kvalitnej ryže sa aj ľahko robí sushi (čítaj suši). Keď človek má k dispozícii teplú ryžu a nemusí každý deň čistiť zemiaky, tak sa čas varenia podstatne skráti.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kórejské sushi sa volá gimbab (čítaj "kimpap") a dáva sa doňho hlavne zelenina (vrátane zaváranej redkvičky), mäso, tofu a vajíčka. Takéto sushi je veľmi pestré a tiež chutí zaujimavo. Keď som s mojím priateľom robila sushi, on stále nechápal, prečo doňho dávam tak málo surovín. Kórejské sushi je taký "upgrade" sushi, ktoré dostaneme kúpiť na Slovensku. Ak sa vás človek z Ázije spýta, že či ste už dnes mali ryžu ("bap meogeosseoyo?" po kórejsky) alebo či ste dnes jedli je to bežná fráza a chce sa len uistiť, že ste v poriadku.

Kórejský kimbap
Kórejský kimbap 

Kórejské raňajky neexistujú

Angličania milujú svoje anglické raňajky s toastom, slaninkou a praženicou, Američania svoje kornflejksy. Keď som svojej kamarátke z Kórey pripravila šunku so sýrom a zeleninou slušne sa ma spýtala, že či mávame na Slovensku na raňajky sendviče. V Kórey raňajky ako také neexistujú. Častokrát ráno dojedajú zbytky z večere. Najprv sa mi to zdalo zvláštne, ale zistila som, že takto ľahko vydržím aj do jednej poobede. Takže jesť hlavné jedlo na raňajky nie je až taký zlý nápad.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kórejčan neprežije bez kimchi

Kimchi (čítaj kimči) je nakladaná čínska kapusta s rybím olejom, čili, cesnakom, bielou redkvičkou a jarnou cibuľkou. Keďže u nás veľké balenie čili a veľké flaše rybieho oleja sú drahé, aj príprava tohto jedla je nákladná. Priemerný Kórejčan potrebuje jesť kimchi aspoň raz za deň a tak aj veľké balenie veľmi rýchlo spotrebuje. V kórejskom obchode v Bratislave veľké balenie stojí cez 20 eur. Keď som kimchiprvýkrát ochutnala, nič mi to nehovorilo. Druhykrát priateľ pridal viac soli a kimchi som si obľúbila (my Slováci radi solíme). Kimchi je v podstate príloha a konzumuje sa spolu s ryžou, tak ako u nás zavárané uhorky. Jeden večer som prehovorila priateľa, aby sme šli večer do ázijskej reštaurácie do Eurovey. Zhodou okolností mu doniesli k hlavnému jedlo aj kimchi, ale iba mikroskopickú porciu. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Kimči
Kimči 

Aj v Kórei jedia plnený kapustný list

Jedného dňa som šla s priateľom do obchodu a povedal mi, že večer niečo pripraví. Garantovali mi, že mi to bude chutiť. Potom sa otočil a do košíka vložil dve veľké šalátové hlavy. Nevedela som pochopiť načo by mu boli také kvantá šálatu. Myslela som si, že si asi chcel doplniť vitamíny. Doma pripravil mäso a obe hlávky umyl. Nedalo mi to a tak som sa opýtala: "Čagi (miláčik po kórejsky), to fakt ideš zjesť toľko šalátu?" Potom zobral niekoľko listov, dal do toho vrstvu ryže, vrstvu mäsa, kimchi, všetko zamotal a zjedol. Konečne som to pochopila. Vzala som do ruky listy šalátu a urobila som to isté. Chutilo to výborne a za celý večer sme zjedli jednu celú hlávku šalátu, čo by sa mi normálne nestalo. Potom otvoril počítač a ukázal mi niekoľko videí ako ľudia v Kórei robili to isté čo my.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kórea je jediná krajina v ktorej sa používajú kovové paličky

Už od začiatku som si všimla, že priateľ doma výslovne konzumuje jedlo s kovovými paličkami. Kórea je vlastne jediná krajina, v ktorej sa takéto paličky používajú. Je to z historických a hygienických dôvodov (v rešturáciach sa vraj kovové paličky sterilizujú).

>>> Páčia sa ti moje články? Daj mi LIKE na Facebook a sleduj tam moje každodenné updaty

Na záver recept ako pripraviť kórejský kapustný list (v angličtine):

Zdroj:

http://www.thekitchn.com/how-to-make-gimbap-cooking-lessons-from-the-kitchn-185502 

http://www.scmp.com/magazines/post-magazine/short-reads/article/2038651/why-have-you-eaten-means-how-are-you-hong-kong 

https://www.vice.com/en_us/article/4w73gp/south-korea-doesnt-do-breakfast

http://www.cookinglight.com/recipes/korean-chicken-lettuce-wraps

https://nextshark.com/why-koreans-use-metal-chopsticks/

Viera Tarčová

Viera Tarčová

Bloger 
  • Počet článkov:  17
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Dievča s obroskou túžbou cestovať, spoznávať a naučiť sa vždy niečo nové. Žila v Brazíli, v Anglicku a Škótsku, kde aj študovala na univerzite. Ovláda plynule niekoľko cudzých jazykov. Jej priateľ je z Južnej Kórey. Jeho mama má vlastné ryžové pole. Vo svojom blogu píše o Južnej Kórei a o svojich zážitkoch.V našej krajine dnes žije cez 1500 Kórejčanov. Južná Kórea je jeden z hlavných zahraničných investorov na Slovensku, Slováci však o o nej vedia veľmi málo. Žijeme akoby v dvoch paralelných svetoch. Toto je hlavný dôvod prečo som sa rozhodla začať písať o tejto krajine .>>> Páčia sa ti moje články? Daj mi LIKE na Facebook a sleduj tam moje každodenné updaty Zoznam autorových rubrík:  Zaujimavosti z Južnej KóreySúkromné

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu